Alla inlägg under november 2008

Av Blå Loggan - 23 november 2008 21:50

Aaahhh, det har börjat ila - igen. Var till tandläkare för 1½ månad sedan för att det, just det, ilade i en tand. Undersökningen genomfördes, bilder togs och man hittade ett hål. Det lagades och vips så försvann 1400 riksdaler. Två veckor passerade och jag bet sönder en tand!!!!!!! Blev galen. Ringde tandläkaren, fick en tid och man lagade. Passerade kassan ytterligare en gång för att gå därifrån, 900 riksdaler försvann denna gång!

Och, åååhhh - blir galen, nu ilar det igen. Allt tydligen på samma sida men nu på nederkäken. Vad göra för fel??? Har inte haft några hål eller problem med tänderna på flera år och nu ska tydligen allt hända inom loppet av 1½-2 månader... Men jag borstar på och avvaktar. Blir det helt kört får jag väl lyfta luren och ringa....

Tjingeling.

Av Blå Loggan - 22 november 2008 18:37

Klockan är bara 18:37, idag har varit en riktigt lååånglördá. Vaknade 9.30, ut med hunden, in och fikade, på med tvättmaskinen, städade tvättstugan, hängde tvätt och iväg på 2 (!) julmarknader! När jag kom hem var klockan inte mer än 14:30. Fortsatte fixa lite hemma, lagade middag och nyss hävt i mig en liten chokladkaka, mums! Och, klockan är inte mer än 18:38!!!! Mitt i allt detta har jag varit på ytterligare promenader med Tessan. Dagen har varit underbar, -3 och solsken!!!


Tjingeling.

Av Blå Loggan - 21 november 2008 20:49

Efter en mycket lång och arbetssam arbetsdag jag trodde jag hem till god mat, vin och lite soffmys skulle men njet. Hamnade på akutmottagningen för att den äldste sonen trampat snett på skolidrotten... Fotknölen blev dubbelst så stor och han kunde inte gå på foten men, som tur var, var det bara en jättestukning med linda och kryckor som hjälp. Tack för det! Kommer ihåg när han för 3-4 år sedan hoppade i skolkorridoren och hamnade snett och det blev en spricka på fotknölen.  Lindrigt idag, underbart!

Nu ni, ska jag till godisskålen, tjingeling.


Av Blå Loggan - 21 november 2008 10:31

Ja, äntligen får man börja med julstöket! Jag bara älskar julen, mest för allt pyssel och tingeltangel, men jag tycker också om att ordna med mat och klappar! Här kommer ett litet tips för julgodis, jättegott men otroligt kladdigt dock:


Nougatbollar
1 påse hasselnötter
1 paket nougat
200 g choklad 55%

Gör så här:
Rosta nötterna på hög värme i ugn, passa så de inte bränns. Häll dem i en handduk och gnid ordentligt så att det mesta av skalet lossnar.
Låt nötterna svalna.
Smält chokladen i ett vattenbad, eller i en kastrull på svag värme. Låt svalna lite grann.
Ta en nöt och smeta in den i nougat, doppa i chokladen och lägg bakplåtspapper.
När du kladdat klart ställer du bollarn på kylning.
Mums!

Gör INTE så här:
Smält inte chokladen flera minuter i mikron...
Försök inte få på nougaten innan nötterna är kalla...

Hem
Av Blå Loggan - 20 november 2008 13:54

19-åringen har tagit körkort idag!!! Stort GRATTIS min älskade son och vips blev mamma utan bil...


Av Blå Loggan - 19 november 2008 21:28

Nja, kanske inte alla av oss men många, många. Tänkte bänka mig lite skönt i soffan och kolla in Leilas jul men vad händer? Jo, sonen den 16-årige fotbollskillen kommer instörtandes och stönar "-Men åh, vad ser du på egentligen? Det är ju Holland-Sverige på kanal 9, vet du inte det??" Och vips, var man förpassad från Leilas underbara jul....

Av Blå Loggan - 17 november 2008 20:12

Har försökt få in flera bilder i samma inlägg, med text både före och efter bild, gärna bredvid också men får inte till det!!!!! Blir galen aahhhggg :-( Någon som vet, någon som vet???


Ny bild kommer här (från stugan)



Av Blå Loggan - 17 november 2008 20:09

Helt ofattbart vad tiden går fort och vad fort det underbara försvinner. Jag tänker alltså på vår underbara stuga och timmarna där igår. Nästan så de idag fallit i glömska av jobbets stress... Men, kommer då ihåg att jag tog några foton och här kommer en och annan bild...

Tjingeling.

Ovido - Quiz & Flashcards